lördag 27 februari 2010

Arg på ICA.

Häromdagen var jag på ICA Maxi i Östersund. Jag stod i godan ro i kö med mina varor i en korg och tittade lite ointresserat på TVn som är uppmonterad ovanför kassan. Det gjordes lite reklam för diverse produkter och sedan kommer en uppmaning till alla som står i kön. I stor stil står det på skärmen: "Var god vänd streckkoden bort från kassörskan." Kassörskan? Det vill säga den kvinnliga medarbetaren som sitter i kassan. Är det bara kvinnor som jobbar på denna ICA-butik? Jag tittar mig omkring men nej, jag ser två manliga kassabiträden som sitter och jobbar för fullt. Så jag undrar: kassörskan?
För det första är det ju uppenbart felaktigt, det jobbar ju även manliga personer i denna butik. För det andra är det en onödigt krånglig formulering, vore det inte enklare att skriva "Vänd streckkoden mot dig"? Så står det ju dessutom i alla andra butiker jag någonsin har varit in i.
Så varför väljer den här ICA-butiken att formulera sig på detta sätt? Det är fel, det är krångligt och det sänder ut jävligt skeva signaler. Menar de att det bara är kvinnor som sitter i kassan, menar de att det är ett "kvinnligt" yrke, menar de att män inte kan jobba med dylikt, menar de att man automatiskt tänker på en kvinna när man tänker på ett kassabiträde?

Jag fattar inte vad de menar och jag står där i kön, helt förvirrad. Jag betalar för mina varor och går därifrån, konfunderad och efter ett tag jävligt förbannad. För det här är ju så jävla dumt! Är det inte sånt här vi försöker motverka, jobbar vi inte för att det ska vara okej för en kille att bli förskolelärare och för en tjej att bli elektriker? Och ja, det finns en massa branschord som inte är könsneutrala (brandman, sjuksköterska osv) men vad är det för fel på benämningen kassabiträde? Och vad är det för fel på formuleringen "Vänd streckkoden mot dig"? Då slipper man ju ens fundera över vilket kön den som arbetar i kassan har. För det är ju jävligt ointressant om det är en man eller en kvinna, det blir ju bara intressant och jävligt fel när man explicit skriver att den som ska betjäna dig är en kvinna. Nästan så att man blir lite besviken då när man kommer fram och upptäcker att det faktiskt (hör och häpna) är en man som sitter i kassan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar